torsdag 14. januar 2016

Nå åpner vi øynene våre


Linneas valper har begynt og åpne øynene sine. De blir bare så søte med de små blanke øynene som titter opp på oss. Grønn gutt var første mann, og Grå gutt åpnet også øynene samme kvelden. I går kveld så vi at Brun gutt også tittet på oss. Frøken Fersken og Blå har noen bittesmå sprekker fått. Så i løpet av et døgn tenker jeg alle har åpnet øynene sine. 

Grønn gutt var den første som åpnet øynene.

Grønn gutt
 I Astrid Indrebø sin bok "Obstetrikk hos Hund og Katt" står det: Øynene åpner seg gradvis. Det starter med en liten sprekk i mediale øyevinkel. Etter noen dager er hele øyespalten åpen. Øyet har et blågrått skjær, og valpen ser i begynnelsen svært lite. Den søker med hodet etter pattene på samme måte som før, men begynner i løpet av kort tid å ane skygger i omgivelsene. Synet bedrer seg raskt, og når valpen er rundt 3 uker, regner man med at den ser relativt godt. 

Brun gutt
Blå gutt har begynt og åpne øynene sine bitte-litt


Jeg veier valpene hver kveld, det er en trygghet å følge med på hvordan de legger på seg. Det er normalt at valper går ned ca 10% av fødselsvekten det første døgnet. Ingen av Linnea sine valper har gått ned så mye som et gram, de har lagt jevnt og fint på seg hele tiden. Ofte vil valpene ha doblet fødselsvekten sin etter ca. 10 dager. Valpene er i normal rute med dette. Frøken Fersken, Frøken Lilla og Grønn gutt var de første til å doble fødselsvekten, det gjorde de på dag 10. Brun gutt og Blå gutt hadde doblet fødselsvekten sin i går, altså dag 11. Rosa Panter'n og Grå gutt klarte det ikke i går, men jeg vil tro de har gjort det på kveldens veiing.


Frøken Lilla



Den ene gutten vår har fått kallenavnet "Rosa Panter'n." Historien bak dette er at jeg i farta da han ble født, så feil og sa til Gina at han var ei tispe. Gina merket han med rosa ulltråd, som den frøkna hun trodde han var. Da alle var født og jeg skulle ta en litt nøyere titt på valpene - lo jeg av Gina og sa hun hadde sett feil kjønn, men da fikk jeg klar beskjed om at jeg hadde sagt han var ei tispe. Jeg ville gi han en ny farge, men Gina mente vi skulle ha en Rosa gutt denne gangen. Derfor ble han Rosa Panter'n vår.




Linnea har fått en ide om at hun skal liggi i senga til Gina på valperommet, nå har vi truffet på henne gang på gang oppe i senga. Linnea som aldri har prøvd og hoppe opp i hverken sofa eller senger. I natt hadde Linnea og Gina flere krangler om dette hørte jeg, og jeg har funnet Linnea i senga flere ganger i dag også. Skal si den damen har forandret seg. Linnea som alltid har vært så enkel og grei, aldri hatt noen "krangler" med henne om hva som er lov eller ikke. Hun har bare hørt på de reglene hun har fått. Men nå har visst frøken Linnea blitt voksen dame, som vil bestemme litt mer selv.

Mamma Linnea passer på at alt går riktig for seg
når vi veier valpene på kvelden.
Jeg skal klare å gå til deg mamma
 
Det begynner og bli trangt om plassen

Blå gutt
Mette og trøtte gullklumper.



3 kommentarer:

  1. Så moro å høre nytt fra de vakre! Så godt at alt er i rute. Dere er flinke! Vi gleder oss bare SÅÅÅÅÅ mye!
    Mange hilsener fra oss i Sigdal

    SvarSlett
  2. Så nydelige de er alle sammen! Veldig gøy å få se bilder av dem. Vi gleder oss veldig :-)
    Hilsen oss fra Klæbu.

    SvarSlett
  3. Så koselig, de er verdens fineste vet dere ;) Så godt å høre at dere gleder dere :)

    SvarSlett