lørdag 26. april 2014

Havrekjeks med sjokolade og appelsin


En dag rett før påske fant jeg en oppskrift på Trines matblogg, som jeg fikk så lyst til å prøve. Havrekjeks med sjokolade og appelsin, det hørtes ut som en god blanding. Handleliste ble skrevet, det som trengtes til kjeksene ble kjøpt inn sammen med resten av påskehandelen og på påskeaften fikk jeg endelig rota meg til å bake dem.

Alt funnet frem og klart for å sette igang... 
Til 20-22 havrekjeks trenger du omtrent:
  • 125 g mykt smør
  • 100 g demerarasukker
  • 1 egg
  • ca 150 g hvetemel
  • 50 g havregryn
  • 1/2 ts salt
  • 100 g mørk sjokolade (gjerne med 70% kakaoinnhold) grovt hakket.
  • skall fra 1 appelsin, helst økologisk. 

Vask appelsinen godt og tørk med litt kjøkkenpapir. Riv skallet (kun det oransje) med et zesterjern eller lignende, og legg til side. 

Ha smør og sukker i bakebollen og pisk det luftig. Bruk gjerne kjøkkenmaskin hvis du har. Tilsett egget og rør det godt sammen.

Bland hvetemel, havregryn, bakepulver og salt godt sammen, og vend det forsiktig inn i røren ved hjelp av en slikkepott eller lignende. Tilsett den hakkede sjokoladen og appelsinskallet, og vend det inn i deigen. Deigen skal være litt klissete.

En deilig blanding med sjokolade og appelsin.
Finn frem litt plastfolie eller lignende og fordel deigen oppå. Form en pølse som er ca 5 cm i diameter og ca 20 cm lang, og rull plasten rundt. Legg rullen i fryseren i minst 30 minutter.
Deigrullen akkurat tatt ut av fryseren, og klar for å skjæres i skiver.
Forvarm stekeovnen til ca 180 grader (over- og undervarme). Fjern plastfolien og skjær opp pølsen i ca 1 cm tykke skiver. Fordel skivene på to bakepapirkledde stekebrett, ca 10-12 på hvert brett. Kjeksene stekes midt i ovnen til de er gylne, etter 11-12 minutter. La kjeksene ligge i ca 5 minutter på stekeplaten før du løfter dem over på en rist for avkjøling. 

20 stk. kjekser klare til steking.
Mens kjeksene var i ovnen, spiste jeg opp den
stakkars appelsinen som mista skallet sitt til kjeksene ;) 
Ferdig stekte kjeks ligger til avkjøling.
Lilly har veldig lyst til å smake.
Jeg syns det ble litt mye sjokoladebiter, eller om det var at sjokoladebitene ble litt store. Så jeg skal prøve igjen med litt mindre mengde sjokolade, og hakke dem i litt mindre biter enn jeg gjorde. For det ble litt vanskelig å skjære opp deigen i skiver også pga. disse store sjokoladebitene. Kanskje skal jeg prøve med melkesjokolade isteden for mørk kokesjokolade... Mange muligheter, men jeg kommer i hvert fall til å bake dem flere ganger.

Kunne hakket sjokoladen i mindre biter. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar