tirsdag 19. mai 2015

Lilly og Alonzo sine valper er født

Forrige gang jeg skrev blogginnlegg ventet vi spent på når valpene ville komme. Det var ikke lenge vi måtte vente før det begynte å skje saker og ting. Jeg ble vekt av Lilly ved 4 tiden natt til torsdag, at hun var litt urolig og tenkte at nå starter det. Temperaturen hadde gått ned, som er et tegn på at valpene vil komme i løpet av et døgn. Lilly la seg bare rolig ned igjen og sovna. Ingenting skjedde og jeg la meg til å lese litt i "Obstetrikk hos hund og katt" av Astrid Indrebø. Dubbet nok av litt og reagerte på at Lilly var litt urolig igjen ca kl. 7. Vi gikk en tur ut og da jeg kom inn igjen, så jeg at det var noen lysegrønne striper på gulvet. Grønt er en dårlig farge når det kommer til valpefødsel, så jeg likte ikke det. Undersøkte Lilly litt, og alt så normalt ut. Temperaturen var nå gått enda lengre ned, men Lilly spiste veldig overraskende opp frokosten sin. Jeg ble litt bekymret, så jeg ringte veterinæren som hadde vakt. 

Vi ble enige om å se det an litt, og håpe at Lilly fort startet opp. Lilly var helt normal, tuslet rundt her som om ingenting plaget henne. Jeg tok en dusj, og gikk opp og vekte John. Tenkte det var greit å informere han om hva som skjedde. Da jeg kom ned igjen, møtte jeg Lilly i gangen og da var det flere drypp med mørkegrønn utflod på gulvet. Telefon til veterinæren igjen, og hun ville se på henne. John var så snill og kjørte oss. Lilly var kjempe glad for å se igjen veterinær Heidi og var i fin form. Det ble tatt røntgenbilde. Det viste at en valp lå på tvers og dermed stengte for resten av gjengen. Da måtte det bare bli keisersnitt.

Fra klokka 10.20 til 10.45 ble valpene tatt ut. Den som lå og stengte var dessverre dø, ei lita tispe. De andre var livlige og fine. Jeg var så heldig å få være med hele tiden. Jeg spurte pent, og hvis jeg ikke var av det slaget som besvimte - så skulle jeg få lov til det. Jeg har gudskjelov aldri hatt noe problemer med å bli uvel eller besvime ved syn av blod. Jeg syns heller det er spennende å se hvordan det går for seg. Med to dyktige og rolige veterinærer, samt en god og omsorgsfull assistent - følte jeg at vi var i trygge hender.

Første gangen vi får pupp.

Mens vi tok imot valpene, kikket jeg litt på hvilke kjønn som kom og jeg syns det var mange gutter. Da alle var kommet i kuvøsa, telte jeg litt fort over og kom til 8 gutter og 1 jente. Nå har jeg telt feil tenkte jeg. Da Lilly begynte komme til seg selv igjen, la vi henne på gulvet og la valpene til pattene hennes. De sugde seg fast, og fikk den viktige råmelka. John og Gina kom og henta oss. John bar en noe slapp Lilly ut i bilen. Hun fikk ligge i baksete med hode i fanget mitt. Gina hadde valpene på fanget, i en balje med varmeflaske og teppe over. Da vi kjørte hjemover syns Gina at vi var jammen tidlig ute med å vende dem til å kjøre bil ;)

Hjemme hadde Gina og pappa vasket over valpekassa og gulvene en gang til, så alt skulle være helt rent til småtrolla og mamma'n kom hjem. Lilly tok til seg valpene med en gang, og vasker og steller med dem hele tiden. Når klokken var 14.30 veide vi dem, og alle lå på mellom 479 og 520 gram. Vi satte på dem "halsbåndene" jeg har flettet til dem av ulltråd, så vi ser forskjell på dem. Og fikk bekreftet at det er 8 gutter og 1 jente.

Endelig hjemme i valpekassa med sine 9 små 


Stolt mamma.
Fredag, lørdag og søndag har dag og natt gått i et, man lever litt i sin egen boble. Det er mye og følge med på: har Lilly nok melk, tar valpene igjen fødselsvekten snart, hvordan sitter bandasjen hennes, hvor mye mat skal hun spise for å få i seg det hun trenger, hvordan er avføringen hennes - diare har vi ikke lyst på nå, telle til 9 x-antall ganger for å være sikker på at ikke en ligger i klem. Det er et pass hele tiden, men veldig koselig å studere disse små gullklumpene. De har utviklet seg så mye bare på disse dagene, og jeg gleder meg til fortsettelsen.

Fotoapparatet og mobilen knipser bilder stadig vekk, her er noen fra de første dagene:

Vi venter i balja, mens det blir lagt på rent i valpekassa. 


En stolt, men sliten mamma.
Alle 9 

Mat på senga, havresuppe som John hadde lagd - var en favoritt.

2 kommentarer:

  1. Gratulerer med guttegjengen, får nok av livvakter den ene jenta ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det. Er nok ingen som trenger tulle med den jenta nei ;))

      Slett