onsdag 9. mai 2012

Sånn går no dagan


I dag er valpene blitt 4 dager, disse dagene har gått veldig fort. Det er mye å passe på, selv om Lilly er veldig forsiktig da hun går ut og inn av kassa eller snur seg, så er det fort gjort å få lagt seg på en valp. Hun setter også et bedende blikk på meg om jeg kan hjelpe henne med å holde styr på gjengen da hun skal reise seg eller legge seg ned igjen. En ser at hun blir tryggere og tryggere på å gå ut og inn av kassa etter som dagene går. Det er veldig gøy å følge med på utviklingen både på valpene og hvordan Lilly ordner dette.

 
Første mann til mamma

 Lilly er en flink og tålmodig mamma som stuller og steller med småtassene sine. Matlysten er på topp igjen. Noen små lufteturer har hun såvidt tid til. Det er så gøy å se henne når hun kommer ut nå, for hun har nesten ikke tid til å gå, hun småløper. Det er nok veldig lett å bevege seg, i forhold til hva det var for ei uke siden ;) De to siste dagene har hun tatt seg tid til en kjapp tur innom farmor og farfar for å få en godbit da vi er ute og lufter henne. Også må hun fort tilbake til valpene igjen.

Stolt mamma
De første nettene har gått greit. Jeg sover ved siden av valpekassa, slik at jeg har full kontroll på hva som skjer. Eller sover og sover, jeg blir mye liggende og se på dem. Kan nesten ikke ta øya fra disse herlige små skapningene.


 Jeg veier valpene hver dag, slik at jeg har kontroll på hvor mye de legger på seg. Det er ingen fare for annet enn at denne gjengen får bra med melk viser vekta. Det er ikke veldig lett å få disse småtassene til å ligge stille når de skal veies, så tallene er ikke helt nøyaktig. Andre dagen jeg skulle veie kom jeg på at jeg brukte ha et håndkle i bollen da jeg veide det forrige kullet her, og da ble de litt roligere.

Frøken lys og mørk rosa på vekta
Alle valpene har nå mistet navlesnoren, og vi har klippet klør for første gang. De hadde så lange klør at det var bare å hoppe i det ;) Det gikk over all forventing, de fleste lå fint i fanget mitt mens jeg klippet, mens noen var litt "marker" og prøvde vri seg unna ;) Dette må vi trene på hver uke fremover. Det er viktig å holde klørne til valpene korte, så de ikke klorer opp Lillys pupper.

Jeg måler også Lillys temperatur et par ganger om dagen fortsatt, tispene har ofte litt høyere temp. en vanlig rett etter fødsel og det er viktig å passe på at denne går fint ned igjen. Får hun høy temp. kan det være et tegn på infeksjon, og det er viktig å oppdage så fort som mulig. Lillys temp. går greit nedover, og hun var i dag morges på 38,4. Så det ser ut til å gå rette veien.

Her ligger vi mens valpekassa blir vaska
Når valpekassa blir vaska så må gjengen oppi balja. En varmeflaske i bunn også kryper de rundt den og sovner. Lilly lurer veldig på hva valpene skal oppi der. Det bli mange bilder om dagen, så her kommer noen flere av småtassene.
Skal passe på deg jeg bror

Liten prins slapper av i balja, mens mamma er ute og tisser.

Prins Hvit-Blå

Frøken Lilla-Rosa

Lilly slapper av mens hun gir barna mat

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar